فاطمه حسنافاطمه حسنا، تا این لحظه: 11 سال و 5 ماه و 25 روز سن داره

نازدونه من (کوچولوی تو راهی من )

سه ماهه سوم

1391/1/23 11:22
نویسنده : مامان خانومی
529 بازدید
اشتراک گذاری

ماه هفتم

ماه هفتم ماه اعصاب است. در اين ماه مراکز عصبي مختلفي رشد مي کنند. اتصال هاي عصبي پيچيده تري به وجود مي آيند و حرکات جنين هماهنگي بيشتري به دست مي آورند. تنوع حرکات زياد شده، جنين به خوبي ميتواند خود را حرکت دهد.

توصيه عبادي اين ماه:
 
ماه هفتم

ماه هفتم ماه اعصاب است. در اين ماه مراکز عصبي مختلفي رشد مي کنند. اتصال هاي عصبي پيچيده تري به وجود مي آيند و حرکات جنين هماهنگي بيشتري به دست مي آورند. تنوع حرکات زياد شده، جنين به خوبي ميتواند خود را حرکت دهد.

توصيه عبادي اين ماه:
 
خواندن اذان واقامه و نماز شب ادا و قضا و خواندن(سوره نحل) در روزهاي دوشنبه، روزهاي پنج شنبه و جمعه سوره (يس) و (تبارک) را بخواند و در ماههاي 7-8-9 هر روز سوره نور تلاوت شود و در نمازهاي سوره(قدر) و (توحيد) خوانده شود و هر روز در 140 مرتبه صلوات بفرستد. از ماه هفتم به بعد 5 سوره قرآني را که با تسبيح شروع مي شود، تلاوت کند که عبارتند از: حديد، حشر، صف، جمعه، تغابن
توصيه خوراکي اين ماه: از ماه هفتم به بعد، پس از نماز صبح، سوره(انعام) را بر بادام بخواند و سپس آن را بخورد و اين کار را تا 40 روز ادامه دهد.هر روز بر 1 عدد ميوه به سوره ياسين بخواند و آن را ناشتا بخورد.

تقدير جبري

آيه 14 سوره مومنون(سپس از نطفه علقه را خلق کرديم بعد از علقه مضغه را خلق کرديم و از مضغه استخوان ها را خلق کرديم و دور استخوان ها گوشت قرار داديم و آن گاه خلق جديدي پديد آورديم، سپس برتر آمد آن که بهترين آفرينندگان است).
هنگام تکميل اعضاي نوزاد، آخرين مرحله ي(قدر جبري) نوزاد صورت مي گيرد. اجزاء و اعضاي بدن انسان دو دسته اند: گروهي در اختيار انسان هستند مانند دست و پا و گردن و ... که مي توانيم به اختيار خود آنان را به اين طرف و آن طرف حرکت دهيم و گروهي از اعضا در اختيار انسان نيستند مانند کليه، کبد و قلب که بدون توجه به خواست ما کار خود را انجام مي دهند و در حقيقت ما اختيار بر روي آنها نداريم. جنين در دوران سوم جنيني که اعضاي بدن او ساخته مي شود آخرين مرحله ي(تقدير حيري) خود را طي مي کند يا داراي قلب قوي مي شود يا ضعيف، يا چشمي بينا خواهد داشت يا نابينا، يا کبد او خوب و سالم به کار خواهد افتاد يا داراي خلل خواهد بود.نوزاد دراين انتخابات اختيار ندارد و تابع جبر مطلق است بدين ترتيب جنين شکل مي گيرد و طفلي جديد درست مي شود و به دنيا مي آيد.

ماه هشتم:

ماه هشتم ماه زيبايي است. تا اين زمان اعضاي اصلي جنين تکامل يافته و دراين ماه جنين زيباتر مي شود. چربي پوست موجب مي شود چين و چروک ها از بين بروند. کرک هاي اوليه کم و بيش از زايل مي گردند و جنين شکل زيباي يک کودک آدمي را به دست مي آورد.

توصيه هاي عبادي اين ماه:علاوه بر موارد ذکر شده در ماه هفتم، به موارد زير عمل شود:

روزهاي شنبه بعد از نماز صبح سوره (قدر) 10 مرتبه
روزهاي يکشنبه بعد ازنماز صبح سوره والتين 2 مرتبه
روزهاي دوشنبه سوره يس
روزهاي سه شنبه سوره فرقان
روزهاي چهارشنبه سوره دهر
روزهاي پنجشنبه سوره محمد و حمد
روزهاي جمعه سوره الصافات
توصيه هاي خوراک اين ماه: از خوردن شير، ماست شيرين گاو و عسل کوتاهي نشود.هر روز صبح با انگشتها لثه ها را زياد ماساژ دهد.روزهاي جمعه انار شيرين بخورد. در صورتي که ضرر نداشته باشد هفته اي يکبار سرکه يا آب انگور خورده شود.در اين ماه کباب با زعفران ميل شود و سوره يس و اذاجاء تلاوت گردد.

آداب و مستحبات ولادت فرزند:

1.شستن نوزاد بعد از تولد اگر برايش ضرر نداشته باشد اين شستن را به نيت غسل و مانند غسل انجام دهد يعني اول سر و گردن بعد سمت راست و بعد سمت چپ نوزاد شسته شود.
2. اذان گفتن در گوش راست و اقامه در گوش راست و اقامه در گوش چپ نوزاد
3. ماليدن آب فرات و تربت سيد الشهدا به سقف دهان او.
4. نامگذاري او به اسم هاي زيبا: از حقوق فرزندان بر والدين نام نيکو، تعليم کتابت(نوشتن) و تزويج هنگام بلوغ است.
5. تراشيدن موي سر نوزاد، يکبار بعد از تولد و هم وزن موها، طلا يا نقره، صدقه دادن.
6. ختنه کردن پسران در روز هفتم.
7.دادن وليمه هنگام ختنه کردن فرزند.
8. تغذيه بچه با شير مادر.
9.عقيقه کردن در روز هفتم
10.در ابتداي ولادت، پيچيدن طفل در جامه زرد، مکروه و در جامه سفيد سنت است.

چند توصيه:
 
از ماه هفتم و هشتم و نهم هر ماه مقداري حنا زير بغل و دستها، زير ناف و بر کف پا بگذارد، مرتب از گلاب استفاده کند.13 حاجت اول زيارت امين الله را بخوانيد و از خدا درخواست کنيد که در حق خود و فرزندتان مستجاب شود.
اولين چيزي که بعد از زايمان خورده شود خرما باشد(مخصوصاً خرماي مدينه) در روايت است که اگر 12 خرما بخورد آن بچه محبِّ اهل بيت مي شود. با وضو به بچه شير بدهد و در موقع شير دادن ذکر خدا را بگويد.
موادي که شير را زياد مي کند: رازيانه-شنبليله-تره-سبزيجات مختلف- شير و چنانچه چهل روز صبح ها يکروز در ميان کله پاچه ميل شود خيلي شير را زياد مي کند و حاوي پروتئين زيادي مي باشد.
 
 
 

منابع

 ريحانه بهشتي- سيما مخبر
زن منتظر و منتظر پروري- مريم معين الاسلام
تربيت فرزند از نظر اسلام- حسين مظاهري
آداب شب زفاف- علي طهماسبي آملي
حکمت نامه کودک- محمدي ري شهري
تربيت کودک- ابراهيم اميني
الگوهاي تربيت- محمد علي کريمي نيا

 

گردآورنده: خانم کشاورز طلبه حوزه علمیه کوثر

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان جونی
24 فروردین 91 9:42
سلام.من این مطالب رو داشتم اما یه چیز هاییش کم بود و توی وبلاگت خوندم و برام جالب بود.ممنون.به من هم سر بزن.


خواهش میکنم خوشحالم که مفید بود